Techniki relaksacyjne – nauka relaksu

Trudno znaleźć czas na relaks. Większość z nas pewnie przyznałaby, że nie spędzamy wystarczająco dużo czasu na relaksowaniu i ładowaniu baterii. Zawsze jesteśmy zbyt zajęci bieganiem z miejsca na miejsce, wykonywaniem pracy i zarządzaniem domami i rodzinami.

Jednak przeciwieństwem relaksacji jest napięcie lub stres. Jeśli nie dasz sobie czasu na relaks, poczujesz się coraz bardziej zestresowany. Twoja produktywność spadnie, zarówno w domu, jak iw pracy. W rezultacie prawdopodobnie staniesz się jeszcze bardziej zestresowany. Może to mieć efekt domina na Twoje zdrowie i relacje, a także zdolność do pracy. Musisz znaleźć czas na relaks.

Ta strona wyjaśnia znaczenie relaksu i zawiera kilka pomysłów na to, jak zmienić to, co robisz, aby się zrelaksować. Opisuje również kilka prostych technik relaksacyjnych, które mogą okazać się pomocne.


Równoważenie stresu i relaksu

W biologii pracujące mięśnie nazywane są mięśniami napiętymi lub zestresowanymi. Kiedy przestają pracować, są znani jako zrelaksowani.

To samo dotyczy ludzi: przeciwstawienie się stresowi lub napięciu jest relaksacją.

Wszyscy rozumiemy, że niemożliwe jest ciągłe napinanie i praca mięśni. Po pewnym czasie stają się zmęczeni – zaskakująco krótki czas w przypadku niektórych mięśni – i musisz trochę odpocząć, zanim będziesz mógł ponownie użyć tych mięśni. To samo dotyczy nas jako jednostek.

Wszyscy jesteśmy w stanie poradzić sobie z pewną ilością stresu, chociaż jego dokładna wielkość różni się w zależności od osoby. Jednak gdy już jesteśmy narażeni na stres, musimy się zrelaksować i nabrać sił, zanim będziemy mogli znieść więcej stresu.

Wymagana ilość relaksu będzie się różnić w zależności od poziomu stresu i czasu, w którym byłeś na niego narażony. Będzie to również zależeć od Ciebie jako osoby. Jednak z reguły musisz zrównoważyć stres i relaks w swoim życiu.

Kluczem jest zrównoważenie stresu i relaksu, aby zoptymalizować doświadczenia życiowe, pozostać zdrowym, osiągnąć więcej i wykorzystać swój potencjał. Aby to zrobić, musimy słuchać tego, co mówią nam nasze ciała i umysły i nauczyć się, jak i kiedy się zrelaksować.

  • Zobacz naszą stronę: Inteligencja emocjonalna, aby uzyskać więcej informacji o tym, jak możesz nauczyć się słuchać swoich emocji i emocji innych.
  • Zobacz naszą stronę: Co to jest stres? Więcej informacji na temat objawów i wyzwalaczy stresu.


Pomocne mogą się okazać szkolenia związane z radzeniem sobie ze stresem.


Wskazówki, które pomogą Ci się zrelaksować

Istnieje wiele sposobów relaksu, w tym specjalne techniki relaksacyjne, takie jak medytacja. Jednak warto również wprowadzić większe zmiany w sposobie życia i pracy, aby znaleźć lepszą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym .

Na przykład:

1. Staraj się nie martwić

Często łatwiej powiedzieć, niż zrobić, żeby się nie martwić. Warto jednak spróbować.

Modlitwa o spokój, przyjęta przez Anonimowych Alkoholików, może dostarczyć użytecznego sposobu myślenia o rzeczach, które Cię niepokoją.

„ Zaakceptowanie rzeczy, których nie możesz zmienić ” to dobry sposób na powstrzymanie się od zbytniego zamartwiania się. Dotyczy to zwłaszcza rzeczy, które już się wydarzyły. Staraj się nie rozpamiętywać błędów z przeszłości. Zamiast tego po prostu zanotuj w pamięci, co zrobisz lub zrobiłbyś inaczej w przyszłości.

Pomocne może być również odwrócenie uwagi, biorąc udział w zajęciach, takich jak robienie czegoś lub układanie puzzli. Prosty akt uśmiechania się może również pomóc poprawić nastrój, rozładować napięcie i złagodzić trudne sytuacje. Możesz więc celowo zrobić coś, co cię rozśmieszy, na przykład porozmawiać z przyjacielem, obejrzeć komedię lub przeczytać zabawną historię. Możesz nie czuć się całkowicie szczęśliwy, ale uśmiechając się i śmiejąc, naturalnie uwolnisz napięcie i poczujesz się bardziej zrelaksowany. Śmiech to potężny środek przeciwstresowy ( więcej informacji na ten temat znajdziesz na naszej stronie: Terapia śmiechem ).

2. Przejmij kontrolę nad swoim życiem

Jedną z najbardziej stresujących sytuacji jest poczucie, że Twoje życie wymknęło się spod kontroli: inne osoby podejmują wszystkie decyzje za Ciebie.

Poświęć czas na zastanowienie się, kto kontroluje Twoje życie, a jeśli to konieczne, odzyskaj kontrolę nad nim. Na przykład, rozwiń swoją asertywność i zacznij mówić „nie”, gdy myślisz, że ktoś prosi o zbyt wiele. Więcej informacji o tym, jak to zrobić, znajdziesz na naszych stronach poświęconych asertywności .

Sekcja dotycząca samodzielnego coachingu na naszej stronie dotyczącej coachingu w domu sugeruje, że powinieneś myśleć o sobie jako o swoim własnym życiu . Nie pozwól swoim „udziałowcom” – na przykład szefowi, dzieciom i partnerowi – kontrolować wszystkiego za Ciebie. Zastanów się, jak dużą kontrolę chcesz mieć i jak bardzo chcesz.

Każdy ma mocne i słabe strony i dobrze jest być świadomym swoich. Jednak nie karz się za nie. Zamiast tego naucz się wykorzystywać swoje mocne strony i akceptować swoje słabości. W szczególności nie stawiaj sobie nierealistycznych celów, które naraz podważają zbyt wiele twoich słabości. Pomoże Ci to zachować większą pewność siebie i pozytywne nastawienie. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na naszej stronie Samomotywacja .

3. Dbaj o kondycję i zdrowie ciała i umysłu

Powszechnie wiadomo, że ćwiczenia w jakiejkolwiek formie są przydatne w celu odprężenia i odprężenia.

Idź na spacer lub popływaj, biegaj po schodach, włącz muzykę i tańcz lub uderzaj powietrze wokół siebie – bez względu na upodobania, znajdź odpowiednią formę ćwiczeń i wyrób sobie nawyk regularnego wykonywania tego ćwiczenia.

Więcej informacji można znaleźć na naszej stronie Znaczenie ćwiczeń .

Jednak nie tylko Twoje ciało wymaga ćwiczeń. Stres może być również spowodowany nudą lub niedostateczną stymulacją umysłu. Jeśli tak jest, naucz się nowej umiejętności, podejmij nowe hobby, dołącz do lokalnej grupy lub społeczeństwa albo zagraj w gry planszowe: znajdź coś, co pobudzi twój umysł. Więcej informacji na ten temat znajduje się na naszej stronie poświęconej utrzymywaniu zdrowego umysłu .

Na naszej stronie jest więcej pomysłów na to, jak zmniejszyć stres: Radzenie sobie ze stresem .


Nauka relaksu: podstawowe techniki relaksacyjne

Dostępnych jest wiele różnych technik relaksacyjnych. Jest prawdopodobne, że jeden lub więcej będzie Ci odpowiadać bardziej niż inne lub w innym czasie, więc ważne jest, aby dowiedzieć się, co działa dla Ciebie lub w określonych sytuacjach.

Przez większość czasu nasze umysły koncentrują się na wpływach zewnętrznych – rzeczach, które dzieją się wokół nas i w naszym życiu. Podstawową zasadą relaksu jest ponowne skupienie uwagi na sobie. To pozwala nam stać się bardziej świadomymi naszych wewnętrznych napięć i pracować nad ich złagodzeniem.

  1. Oddychanie dla relaksu

    Głęboki i regularny oddech to bardzo dobry sposób na uspokojenie się. To także dobry sposób na relaks, ponieważ jest szybki i prosty.

    Zacznij od powolnego, głębokiego wdechu, jeśli to możliwe, przez nos. Spróbuj przeciągnąć go prosto do brzucha. Wydychaj powoli przez usta. Powtórz to dziesięć razy.
    Warto to robić kilka razy dziennie lub za każdym razem, gdy zaczynasz odczuwać stres. Trochę Cię spowalnia i pomaga zachować spokój.
  2. Progresywny relaks
    W tej technice poruszasz się po całym ciele, napinając i rozluźniając po kolei każdą jego część.
    • Krok 1 . Zacznij od położenia się w wygodnym i stabilnym miejscu, na przykład na dywaniku lub macie na podłodze lub na twardym łóżku. Jeśli w którymkolwiek momencie tej techniki poczujesz ból lub skurcze, przestań. Rozgość się.
    • Krok 2. Odpręż się i postaraj się, aby twój umysł stał się pusty. Oddychaj powoli, głęboko i wygodnie oraz powoli i świadomie rozluźniaj wszystkie mięśnie, jeden po drugim.
    • Krok 3. Rozpocznij pracę wokół ciała po jednym głównym obszarze mięśni, oddychając głęboko, spokojnie i równomiernie. W przypadku każdej grupy mięśni napnij mocno mięśnie i przytrzymaj przez kilka sekund, a następnie całkowicie rozluźnij. Powtórz, zauważając, jakie to uczucie.
      Zrób to po kolei dla każdej stopy, łydek, ud, pośladków, brzucha, ramion, dłoni, ramion i twarzy.
    • Krok 4. Po zakończeniu obchodzenia ciała po prostu leżeć nieruchomo przez około 10 do 15 minut. Pamiętaj, aby wstawać delikatnie, bo po jakimś czasie leżenia możesz poczuć się trochę śmiesznie.
  3. Alternatywy
    Aby uzyskać szybszą alternatywę dla progresywnego relaksu, możesz również spróbować zacisnąć całe ciało w pozycji stojącej, a następnie świadomie się rozluźnić. Może to być wygodniejsze w pracy lub w innych, bardziej publicznych miejscach. Wyniki nie są tak satysfakcjonujące, ale może pomóc rozładować napięcie. Możesz także spróbować masować mięśnie, które są szczególnie napięte, szczególnie te na szyi i ramionach.

Aby poznać bardziej szczegółowe techniki relaksacyjne, możesz przeczytać nasze strony na temat:

  • Uważność – skupianie się na teraźniejszości poprzez medytację.
  • Terapia śmiechem – Jak joga śmiechu i śmiechu może pomóc Ci się zrelaksować i złagodzić stres.
  • Muzykoterapia – Moc muzyki, jak słuchanie muzyki może pomóc Ci się zrelaksować.

W podsumowaniu

Dla wielu osób kontrolowany i świadomy relaks nie jest częścią ich rutyny. Ważne jest jednak, aby nauczyć się relaksować i poświęcić czas na relaks przez całe życie.

Świadoma relaksacja przy użyciu jednej lub więcej z tych lub innych technik może pomóc złagodzić stres i niepokój . Inne zmiany stylu życia, takie jak podejmowanie większej ilości ćwiczeń lub nauczenie się odmawiania żądaniom, mogą również pomóc w zmniejszeniu stresu i sprawić, że poczujesz się bardziej pewny siebie, kreatywny i produktywny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *