Radzenie sobie z krytyką

Pozytywne radzenie sobie z krytyką to ważna umiejętność życiowa.

W pewnym momencie swojego życia zostaniesz skrytykowany, być może w profesjonalny sposób. Czasami będzie to trudne do zaakceptowania – ale to wszystko zależy od twojej reakcji. 

Możesz użyć krytyki w pozytywny sposób w celu poprawy lub w negatywny sposób, który może obniżyć twoją samoocenę i wywołać stres, złość, a nawet agresję.

Aby pozytywnie radzić sobie z krytyką, może wymagać dobrej samooceny i pewnych umiejętności asertywności, przydatne mogą być nasze strony: Poprawa samooceny i asertywności .


Istnieją dwa rodzaje krytyki – konstruktywna i destruktywna – nauczenie się rozpoznawania różnicy między nimi może pomóc w radzeniu sobie z wszelką krytyką, jaką możesz otrzymać.

Na wyzwanie innej osoby często reagujemy negatywnie. Zastanów się, jak wyglądają negatywne reakcje – a co ważniejsze, jak się przez nie czujesz. Sposób, w jaki zdecydujesz się radzić sobie z krytyką, ma efekt domina w różnych aspektach twojego życia, dlatego lepiej jest określić sposoby, w jakie możesz skorzystać z krytyki i wykorzystać ją na swoją korzyść, aby być silniejszą i sprawniejszą osobą .

Konstruktywna i destrukcyjna krytyka

Różnica między konstruktywną krytyką a destruktywną krytyką polega na sposobie przedstawiania komentarzy.

Chociaż obie formy stanowią wyzwanie dla twoich pomysłów, charakteru lub zdolności, kiedy ktoś wygłasza destrukcyjną krytykę, może to zranić twoją dumę i mieć negatywny wpływ na twoją samoocenę i pewność siebie. Destrukcyjna krytyka jest często po prostu bezmyślnością ze strony innej osoby, ale może być również celowo złośliwa i krzywdząca. Destrukcyjna krytyka może w niektórych przypadkach prowadzić do gniewu i/lub agresji.

Zobacz nasze strony: Czym jest stres? Czym jest gniew? Radzenie sobie z agresją, aby uzyskać więcej informacji.

Z drugiej strony konstruktywna krytyka ma na celu wskazanie twoich błędów, ale także pokazanie, gdzie i jak można wprowadzić ulepszenia. Konstruktywną krytykę należy postrzegać jako przydatną informację zwrotną, która może pomóc ci się poprawić, a nie poniżać.

Kiedy krytyka jest konstruktywna, zwykle łatwiej ją zaakceptować, nawet jeśli nadal trochę boli. W każdym przypadku zawsze staraj się pamiętać, że możesz wykorzystać krytykę na swoją korzyść.

Zobacz naszą stronę: Przekazywanie i otrzymywanie opinii, aby uzyskać więcej informacji.


Postępowanie z osobami o znaczeniu krytycznym

Niektóre osoby są z natury krytyczne i nie zawsze zdają sobie sprawę, że ranią uczucia innej osoby.

Jeśli znasz osobę, która jest krytyczna wobec wszystkiego, postaraj się nie brać jej komentarzy zbyt poważnie, ponieważ jest to tylko część jej cechy charakteru. Jeśli weźmiesz sobie do serca negatywne komentarze, może to wywołać urazę i złość wobec drugiej osoby, co może zaszkodzić relacji.

Pamiętaj, że ludzie, którzy krytykują wszystko lub robią zjadliwe uwagi, aby skrzywdzić, to ci, którzy potrzebują pomocy – nie ty!

Kluczową rzeczą do zapamiętania jest to, że niezależnie od okoliczności, nie reaguj w gniewie, ponieważ spowoduje to scenę i wywoła złe uczucia – a być może zły obraz ciebie.

Staraj się zachować spokój i traktuj drugą osobę z szacunkiem i zrozumieniem. Pomoże to rozładować sytuację i potencjalnie zapobiec jej wymknięciu się spod kontroli. Pokaż, że jesteś silniejszą osobą i staraj się nie łapać przynęty, nie traktuj tego jako powodu do kontrataku. Jeśli rzucisz wyzwanie drugiej osobie, możesz wszcząć kłótnię, która prawdopodobnie jest niepotrzebna. 

Jeśli czujesz, że możesz stracić samokontrolę lub powiedzieć lub zrobić coś potencjalnie szkodliwego, odejdź. Jeśli jesteś na spotkaniu w pracy, przepraszam grzecznie i wyjdź z pokoju, dopóki nie zdążysz się zebrać. Nawet jeśli czyjeś negatywne uwagi mogą boleć, bardziej szkodliwe jest dla ciebie pozwolenie, by jego krytyka była destrukcyjna dla twojej pewności siebie.


Wyjmowanie pozytywów z krytyki

Wszyscy popełniamy błędy cały czas, taka jest ludzka natura. Idąc przez życie, mamy mnóstwo okazji do nauki i doskonalenia się. Dlatego bez względu na rodzaj krytyki, przeanalizuj ją, aby znaleźć coś, czego możesz się z niej nauczyć. Na przykład w sprawach materialnych w pracy, szkole lub klubach towarzyskich spróbuj przyjąć krytykę, aby pomóc ci się poprawić. Trudno to zaakceptować, gdy ktoś atakuje twoją postać, ale to nie znaczy, że powinieneś to zignorować.

Pamiętaj też, że krytyka skierowana do Ciebie może nie mieć wtedy sensu. Ogólnie rzecz biorąc, w krytyce jest zwykle trochę prawdy, nawet jeśli wydaje się, że jest podana z złośliwości i goryczy. Często jest tak, że lekceważenie twojej postaci jest uczciwym odzwierciedleniem tego, jak inna osoba postrzega cię w tym momencie. Cofnij się o krok i spróbuj spojrzeć na sprawy z punktu widzenia drugiej osoby, być może poproś przyjaciela o jego szczere zdanie – używaj krytyki mądrze i jako pouczające doświadczenie. Sprawdź, czy można dowiedzieć się trochę o tym, jak postrzegają Cię inni, możesz użyć krytyki, aby poprawić swoje umiejętności interpersonalne.

Wszyscy uczymy się popełniając błędy, a nauka pozytywnego radzenia sobie z krytyką jest jednym ze sposobów na poprawę naszych relacji międzyludzkich z innymi.

Zobacz nasze szkolenia w tym zakresie.

One thought on “Radzenie sobie z krytyką

  1. Pingback: Oferowanie konstruktywnej krytyki | Rozwój osobisty

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *