Unikanie stresu i zarządzanie nim

Stres występuje w reakcji na nadmierne ciśnienie. Zazwyczaj charakteryzuje się uczuciem presji lub niemożnością poradzenia sobie. Możesz również mieć objawy fizyczne, takie jak bóle głowy, spocone dłonie i bicie serca podczas stresu. Trochę stresu nie jest ogólnie uważany za szkodliwy, ale zbyt długi przez długi okres może mieć wpływ na twoje zdrowie.

Dlatego ważne jest, aby nauczyć się radzić sobie ze stresem. Obejmuje to zarówno nauczenie się unikania stresu, jak i podejmowanie działań mających na celu zmniejszenie stresu, gdy się pojawi. Ta strona omawia oba te problemy i sugeruje kilka prostych i bardziej zaawansowanych sposobów, w jaki możesz pomóc zarówno uniknąć, jak i zmniejszyć stres w swoim życiu.


Rozpoznawanie stresu

Pierwszym krokiem do uniknięcia lub zmniejszenia stresu jest rozpoznanie, kiedy jesteś zestresowany.

Istnieje wiele typowych objawów stresu. Jednak nie wszyscy doświadczą ich za każdym razem, gdy są zestresowani. Inne osoby mogą odkryć, że mają inne objawy: na przykład bardzo płaczliwe lub nadmiernie emocjonalne. Warto być świadomym swoich „znaków stresu”, aby wiedzieć, kiedy się stresujesz, i możesz coś z tym zrobić.

Następnym krokiem jest zrozumienie swoich „czynników wyzwalających”: wydarzeń, ludzi lub okoliczności, które powodują stres.

Każdy ma inne rzeczy, które powodują stres. Niektóre mogą być krótkoterminowe – na przykład być w tłumie – a inne mogą być długoterminowe, na przykład zerwanie związku lub problem z kolegą w pracy. Gdy zrozumiesz, co powoduje stres, możesz zacząć zajmować się przyczynami, na przykład zmienić pracę lub poprosić o pomoc kolegę.

Więcej informacji na temat oznak i przyczyn stresu znajduje się na naszej stronie Czym jest stres?


Zarządzanie stresem

Istnieją dwie główne strategie radzenia sobie ze stresem: unikanie i redukcja.

Trzecią alternatywą jest nauczyć się z tym żyć, ale prawdopodobnie nie jest to rozwiązanie długoterminowe ze względu na wpływ na twoje zdrowie.

Unikanie stresu

Unikanie stresu polega na tym, aby nie narażać się na stresujące sytuacje.

Brzmi to dość prosto – a w niektórych przypadkach może być. Na przykład, jeśli uważasz, że tłumy są bardzo stresujące, możesz nie dojeżdżać do pracy komunikacją miejską w zatłoczonym czasie. Jeśli to możliwe, negocjuj wcześniejszy lub późniejszy czas rozpoczęcia lub pracuj z domu, aby uniknąć konieczności podróżowania w godzinach szczytu.

Jednak zarządzanie niektórymi sytuacjami może być trudne. Istnieje jednak wiele rzeczy, które możesz zrobić, aby ułatwić unikanie stresujących sytuacji. Obejmują one:

  • Będąc przygotowanym do odmowy . Dla wielu osób „nie” jest jednym z najtrudniejszych do powiedzenia słów. Od dzieciństwa uczymy się, że mówienie „nie” jest niegrzeczne, że ludziom się to nie podoba. Jednak nauka mówienia „nie” jest istotnym sposobem ochrony przed nadmiernym stresem. Aby uzyskać więcej informacji o tym, jak to zrobić, możesz przeczytać nasze strony na temat asertywności .
  • Znając swoje granice i przygotowując się do przyznania się do porażki . Nie musisz rozwiązywać wszystkich problemów na świecie. Nie musisz też trzymać się sytuacji, dopóki nie zachorujesz. Czasami najlepszym sposobem rozwiązania problemu jest porzucenie go. Zmiana pracy może się wydawać porażką, ponieważ nie jesteś w stanie sprostać wymaganiom, które na nią nakłada. Czasami jednak znalezienie nowej pracy jest łatwiejsze niż zmiana miejsca pracy. Poznaj swoje granice.
  • Nauka niedoceniania tego, co można osiągnąć . Ludzie często przeceniają zarówno swoje umiejętności, jak i to, co mogą osiągnąć w danym czasie. Nabierz nawyku niedoceniania tego, co można osiągnąć, i daj sobie więcej czasu. Ludzie na ogół będą znacznie szczęśliwsi, jeśli obiecacie mniej i dostarczycie więcej niż na odwrót.
  • Być przygotowanym na zmiany w swoim życiu. Aby oderwać się od stresujących sytuacji, może być konieczne wprowadzenie pewnych zmian w swoim życiu, które same w sobie mogą być z natury stresujące. Warto jednak zastanowić się, czy jesteś na to przygotowany, jeśli nie możesz uniknąć stresu lub poradzić sobie z nim w żaden inny sposób.

Zarządzanie i minimalizowanie stresu

Drugim głównym podejściem do radzenia sobie ze stresem jest obniżenie poziomu, którego doświadczasz, lub jego wpływu na ciebie.

Można to zrobić na wiele sposobów.

1. Zadbaj o siebie właściwie

Ludzie lepiej radzą sobie ze stresem, gdy ich ciała są zdrowe.

Wynika to częściowo z tego, że kiedy jesteś wysportowany i zdrowy, możesz po prostu sobie z tym poradzić, a częściowo dlatego, że zły stan zdrowia sam w sobie jest głównym źródłem stresu.

Istnieją trzy główne obszary, na które należy zwrócić uwagę: dieta, ćwiczenia i sen.

Poświęcenie czasu na ćwiczenia fizyczne pomoże poprawić kontrolę mięśni, poczuć się zdrowiej i zwiększyć samoocenę. Może ci się wydawać, że nie masz czasu, ale korzyści to więcej niż spłata 30 minut od twojej listy rzeczy do zrobienia.

Postaraj się poprawić dietę i unikaj używek w jak największym stopniu . Nadmiar kofeiny lub nikotyny może powodować niepokój lub nerwowość. Może być kuszące, aby przejść do fast foodów, aby zaoszczędzić czas, ale nie pomoże ci to w dłuższej perspektywie. Poświęcenie czasu na gotowanie posiłku, nawet jeśli jest to tylko coś prostego, jest pomocne w łagodzeniu stresu, ponieważ sprawia, że ​​czujesz, że dbasz o siebie.

Musisz także upewnić się, że masz wystarczającą ilość snu . Nie próbuj pracować ani robić rzeczy od razu, dopóki nie zapadniesz w łóżko. Zamiast tego zajmij około pół godziny, zanim pójdziesz spać i trochę się zrelaksować. Wykonywanie ćwiczeń fizycznych może również pomóc ci lepiej spać, ponieważ oznacza to, że twoje ciało jest zmęczone, a także twój umysł.

Zobacz nasze strony: Znaczenie ćwiczeń fizycznych  oraz znaczenie snu .

2. Zbuduj w czasie, aby się zrelaksować i dobrze się bawić

Wiele osób nie uwzględnia czasu na relaks lub zabawę w swoich planach, ale oba są niezwykle ważne dla zmniejszenia stresu.

Świadomy relaks jest ważny dla twojego ciała i umysłu i może pomóc ci poradzić sobie z negatywnymi skutkami stresu. Opracowano bardzo szeroki zakres technik relaksacyjnych , chociaż wiele z nich można postrzegać jako warianty wielu podstawowych metod. Mają tendencję do skupiania się na fizycznych uczuciach napięcia lub za pomocą wyobrażeń mentalnych w celu wywołania spokoju.

Być może najsilniejszą metodą relaksu jest uważność . Mówiąc najprościej, uważność koncentruje się na bieżącej chwili, tu i teraz i pozwala, poprzez rodzaj medytacji, martwić się o przyszłość lub żałować przeszłości, aby zniknęły. Jednak jest to również bardzo dobra technika.

Pomocne może być również zaplanowanie czasu w harmonogramie, aby zrobić coś, co lubisz. Jeśli jest to ćwiczenie fizyczne, może nawet zaznaczyć dwa pola!

Czekanie na czasy, w których możesz zrobić coś, co daje przyjemność, pomoże, gdy będziesz musiał poradzić sobie z mniej przyjemnymi aspektami życia. Być może będziesz musiał popracować nad zarządzaniem czasem, aby pomóc Ci zaoszczędzić więcej czasu (a nasza strona na temat minimalizacji rozproszeń może być również przydatna), ale będzie tego warta.

3. Myśl pozytywnie

Twój umysł jest bardzo potężny. Może cię ciągnąć w dół, a także budować.

Kiedy jesteśmy zestresowani, kuszące jest skupienie się na wszystkim, co jest trudne lub które idzie nie tak w naszym życiu. Jednak bardziej pozytywne myślenie – na przykład patrząc na to, co poszło dobrze tego dnia lub tygodnia, a nawet przez dłuższy okres – może mieć pozytywny wpływ na nastrój.

Warto świadomie unikać rozwodzenia się nad wszelkimi niepowodzeniami i upewniać się, że nagradzasz się za swoje sukcesy. Musisz zaakceptować fakt, że każdy ma ograniczenia i nie może odnieść sukcesu we wszystkim, i zastanowić się nad tym, co osiągnąłeś.

4. Szukaj wsparcia od innych

Nie uważaj, że musisz sam poradzić sobie z problemami.

Proszenie o pomoc jest często trudne, ale jest to bardzo dobry pierwszy krok w kierunku lepszego radzenia sobie ze stresem.

Posiadanie kogoś, kto podzieli się twoimi problemami, może znacznie pomóc w „rozładowaniu” stresu. Przydaje się rozmowa z przyjacielem lub współpracownikiem. Możesz również porozmawiać ze swoim przełożonym lub pracodawcą, jeśli doświadczasz stresu w miejscu pracy.

Liczba wyświetleń: 301

One thought on “Unikanie stresu i zarządzanie nim

  1. Pingback: Pozytywne myślenie | Rozwój osobisty

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *