Poprawa samooceny

Poczucie własnej wartości to to, co o sobie myślisz lub co masz o sobie. Każdy ma chwile, kiedy czuje się trochę przygnębiony lub trudno mu uwierzyć w siebie. Jeśli jednak stanie się to długoterminową sytuacją, może to prowadzić do problemów, w tym problemów ze zdrowiem psychicznym, takich jak depresja lub lęk. Niektóre z objawów niskiej samooceny mogą być również oznaką tych problemów.

Poczucie własnej wartości jest często wynikiem doświadczeń całego życia, a zwłaszcza tego, co przydarzyło się nam jako dzieciom. Jednak w każdym wieku można poprawić swoją samoocenę. Ta strona zawiera więcej informacji na temat samooceny i działań, które możesz podjąć, aby ją poprawić.


Zrozumienie samooceny

Niektórzy ludzie myślą o poczuciu własnej wartości jako o swoim wewnętrznym głosie – głosie, który mówi ci, czy jesteś wystarczająco dobry, aby coś zrobić lub osiągnąć.

Poczucie własnej wartości dotyczy w rzeczywistości tego, jak cenimy siebie oraz naszego postrzegania tego, kim jesteśmy i do czego jesteśmy zdolni.

Poczucie własnej wartości nie dotyczy umiejętności


Poczucie własnej wartości często nie jest związane ani z twoimi własnymi zdolnościami, ani z postrzeganiem ciebie przez innych ludzi.

Jest całkiem możliwe, że ktoś, kto jest w czymś dobry, ma niską samoocenę. I odwrotnie, ktoś, kto zmaga się z jakimś konkretnym zadaniem, może ogólnie mieć dobrą samoocenę.

  • Osoby o dobrej samoocenie na ogół mają pozytywne nastawienie do siebie i życia. To sprawia, że ​​są znacznie bardziej odporni i lepiej radzą sobie z wzlotami i upadkami życia.
  • Jednak osoby o niskiej samoocenie są często znacznie bardziej krytyczne wobec siebie. Trudniej im odbijać się od wyzwań i niepowodzeń. Może to prowadzić do unikania trudnych sytuacji. Może to jednak w rzeczywistości jeszcze bardziej obniżyć ich poczucie własnej wartości, ponieważ w rezultacie czują się ze sobą jeszcze gorzej.
  • W Stanach Zjednoczonych rządowa rada jest taka, że ​​można zadzwonić na Infolinię ds. Przemocy Domowej.

Osobom z niską samooceną często trudno jest stanąć w obronie siebie lub odmówić innym.

Oznacza to, że mogą być przeciążeni w domu lub w pracy, ponieważ nie lubią nikomu odmawiać. Może to jednak zwiększyć stres i sprawić, że zarządzanie nim będzie jeszcze trudniejsze.

Rozwijanie swojej asertywności może zatem pomóc poprawić poczucie własnej wartości. Czasami zachowywanie się tak, jakbyś wierzył w siebie, może faktycznie pomóc zwiększyć wiarę w siebie!

Nasze strony poświęcone asertywności zawierają więcej informacji na ten temat, w tym jak poprawić swoją asertywność.

6. Popraw swoje zdrowie fizyczne

Znacznie łatwiej jest czuć się dobrze ze sobą, gdy jesteśmy sprawni i zdrowi.

Jednak osoby o niskim poczuciu własnej wartości często zaniedbują siebie, ponieważ nie czują, że „zasługują” na opiekę.

Spróbuj więcej ćwiczyć, dobrze się odżywiać i wysypiać. Dobrym pomysłem jest również poświęcenie czasu na relaks i zrobienie czegoś, co chcesz robić, zamiast czegoś, czego oczekuje od ciebie ktoś inny. Może się okazać, że takie proste zmiany mogą mieć ogromny wpływ na ogólną perspektywę.

Możesz przeczytać nasze strony na temat znaczenia ćwiczeń ,Znaczenie snu, aby uzyskać więcej informacji. 

7. Podejmuj wyzwania

Osoby z niską samooceną często unikają trudnych i trudnych sytuacji.

Jednym ze sposobów na poprawę poczucia własnej wartości może być podjęcie wyzwania. Nie oznacza to, że musisz zrobić wszystko samemu – częścią wyzwania może być szukanie pomocy, kiedy jej potrzebujesz – ale bądź przygotowany na spróbowanie czegoś, o czym wiesz, że będzie trudne do osiągnięcia.

Odnosząc sukces, pokazujesz sobie, że możesz to osiągnąć.

To podważa twoje negatywne przekonania, a tym samym poprawi twoją samoocenę.


Znaczenie małych kroków

Jest bardzo mało prawdopodobne, aby w ciągu jednej nocy poczucie własnej wartości zmieniło się ze słabej na dobrą.

Zamiast tego prawdopodobnie zauważysz, że przez pewien czas wprowadzasz niewielkie ulepszenia. Kluczem jest spojrzenie długoterminowe, a nie codzienne, i skupienie się na szerszej perspektywie, a nie na szczegółach tego, jak czułeś się wczoraj w konkretnym momencie.

Kiedy czujesz się dobrze lub robisz coś dobrego, świętuj to – ale nie bij się, jeśli od czasu do czasu wracasz do negatywnych wzorców myślenia. Po prostu podnieś się ponownie i spróbuj myśleć bardziej pozytywnie. W końcu stanie się to nawykiem i przekonasz się, że twoja samoocena po cichu się poprawiła.

Więcej dowiesz się na szkoleniach.

Liczba wyświetleń: 89

2 thoughts on “Poprawa samooceny

  1. Pingback: Pokora | Rozwój osobisty

  2. Pingback: Zarządzanie lękiem | Rozwój osobisty

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *